Programma's

Financiering en algemene dekkingsmiddelen

Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR)

Bijdrage aan programma:

De gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR) werkt met gemeenten, waterschap en Avri samen bij de heffing en invordering van de waterschapsbelastingen, afvalstoffenheffing en gemeentelijke belastingen, evenals bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en het beheer en de uitvoering van de vastgoedinformatie.

Belangrijkste (beleids)-
ontwikkelingen:

Het heffen en innen van belastingen vindt plaats in een continue veranderende omgeving. Voorbeelden zijn Covid-19, de kinderopvangtoeslagaffaire en de oorlog in de Oekraïne. BSR speelt hierop in door sociaal in te vorderen, waar mogelijk en toegestaan informatie te delen maar haar deelnemers en door nauwlettend de ontwikkelingen te volgen van de wetgeving op het gebied van verruiming van de vermogensnorm bij kwijtschelding. Overigens leidt sociaal invorderen tot een daling van aanmaningen en dwanginvordering waardoor ook de inkomsten (invorderingskosten) die daarmee gemoeid zijn dalen. Sociaal invorderen blijkt effectiever te zijn waardoor er meer belastingopbrengsten gegenereerd worden.

Ook BSR merkt de krapte op de arbeidsmarkt en rekening houdend met pensioneringen en uitstroom werkt BSR continue aan het versterken van organisatie om kwaliteit en output te kunnen waarborgen. Teamontwikkeling staat daarom bij BSR hoog in het vaandel.

BSR is mede-initiatiefnemer van de LLBP. LLBP staat voor Landelijke Lokale Belastingprocessen. Door deze processen eenduidig te beschrijven zijn softwareleveranciers in staat om de belastingsoftware te standaardiseren en wordt maatwerk overbodig. Dat levert een bijdrage aan het kwalitatief en goed uitvoeren van de taak van BSR.

In relatie tot de steeds toenemende ontwikkelingen, de aandacht voor kostenbeheersing, kostenverlaging en toenemende kwetsbaarheid op onderdelen van het takenpakket van BSR is het van belang dat BSR zich oriënteert op volumegroei vanuit het perspectief van schaalgrootte. Hierbij te denken aan (autonome) groei in aantal deelnemers, allianties om schaalvoordelen te behalen en nauwe samenwerking met andere belastingsamenwerkingsverbanden. Hiertoe vindt in de tweede helft van 2022 nader onderzoek plaats.

Bij het opstellen van de begroting van BSR zijn de uitgangspunten gehanteerd, zoals opgenomen in de door het dagelijks bestuur van BSR vastgestelde Kadernota 2023-2026. Hierbij zijn tevens de uitgangspunten uit het Plan van aanpak kostenverlaging BSR 2021 t/m 2024 meegenomen. Bovendien is vanaf deze begroting 2023 de nieuwe systematiek van kostentoedeling aan de deelnemers van BSR toegepast. Kort gezegd houdt de nieuwe kostenverdeling beter rekening met het verschil in kosten die door BSR moeten worden gemaakt om een specifieke heffing op te kunnen leggen en in te kunnen vorderen. Deze nieuwe kostenverdeling is in oktober 2021 door het algemeen bestuur vastgesteld, waarbij is afgestemd om per kalenderjaar 2023 de deelnemersbijdrage te hanteren op basis van de nieuwe vastgestelde factoren.

Om de herverdeeleffecten op te vangen zal deze wijziging gefaseerd worden ingevoerd. Over een periode van drie jaar wordt het herverdeeleffect geëffectueerd.

Ondanks alle externe ontwikkelingen binnen het domein van lokale belastingen heeft BSR, door het nemen van diverse mitigerende maatregelen en het concretiseren van het Plan van aanpak kostenverlaging BSR 2021 t/m 2024, een forse stijging van de lasten kunnen voorkomen. De stijging van 3,3% wordt voornamelijk veroorzaakt inflatie, mutaties cao en sociale lasten (3,3% van de stijging), en het dalen van de opbrengsten invorderingskosten (sociaal invorderen) en invorderingsrente (Covid-19 maatregel) (2,3% van de stijging).

Deze pagina is gebouwd op 10/20/2022 11:49:55 met de export van 10/13/2022 16:27:36