Programma's

Veiligheid

 

4-jaar doel

Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers, maatschappelijke instellingen en bezoekers in de gemeente West Betuwe 

Jaardoel 2023

Resultaat/KPI

Wat gaan we ervoor doen? (activiteiten)

1.1 We nemen de regie op het intensiveren van de aanpak van ondermijning op integrale wijze in samenwerking met onze (veiligheids)partners. 

1.1.1. Een vastgesteld Actieprogramma ondermijning 2023-2024 in het eerste kwartaal.

We brengen in kaart welke onderwerpen aan bod moeten komen in het Actieprogramma en bedenken samen met onze interne en externe partners welke acties we moeten ondernemen en wat hiervoor nodig is. Deze activiteiten leiden tot een Actieprogramma Ondermijning 2023-2024. 

1.1.2. We hebben duidelijk in beeld gebracht wat er nodig is om een Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) in te richten. 

Het VIK benut optimaal het stelsel van basisregistraties, verbetert de kwaliteit van de eigen basisregistraties, verbetert de informatiepositie van de gemeente (en ketenpartners). Zo draagt de VIK bij aan vermindering van criminaliteit en ondermijnende activiteiten. We inventariseren welke ICT-componenten (hard- en software) er aanwezig is, welke basisregistraties mogelijk relevante informatie voor de aanpak van een specifiek veiligheidsthema nodig zijn,. Vervolgens moet worden onderzocht welke data(gegevens) uit de basisregistraties aan een platform van de gemeente kunnen worden gekoppeld. Tot slot moeten deze data(gegevens) voor de gebruiker 'doorgestuurd' kunnen worden naar een database en voor de gebruiker gevisualiseerd worden in een 'visualisatieplatform' (dashboard) om tot analyse over te gaan. 

1.2 We verbeteren de persoons-, groeps- en kerngerichte aanpak om veiligheidsproblemen tegen te gaan. 

1.2.1. We stellen in kwartaal 3 van 2023 een Uitvoeringsplan 'Aanpak Woonoverlast', als onderdeel van het Kerngericht werken.  

Woonoverlast veroorzaakt druk op de sociale kwaliteit in de leefomgeving. De problematiek van woonoverlast is complex en daarom ook de inzet en de rol van de gemeente en haar partners. In het plan wordt duidelijk beschreven uit welke stappen de aanpak woonoverlast bestaat, welke doelen, rollen en instrumenten er zijn en hoe we dit vastleggen. Daarnaast wordt stilgestaan bij de communicatie richting overlastgever en omwonenden en de rechten die ze hierbij hebben. 

1.2.3 Het 'Referentiekader en handelingsperspectief Basisniveau bestuurlijke aanpak mensenhandel' is kwartaal 2 gereed. 

Mensenhandel komt nog steeds voor in Nederland. In de strijd tegen mensenhandel speelt de gemeente belangrijke rol. We hebben een verantwoordelijkheid op het gebied van preventie, signalering, handhaving en hulpverlening, maar ook voor het opwerpen van barrières. We voldoen aan het basisniveau bestuurlijke aanpak van mensenhandel als we (1) werken aan een actieve signalering, (2) een aandachtsfunctionaris mensenhandel hebben, (3) we gemeentelijk beleid en lokale regelgeving hebben die de aanpak van mensenhandel ondersteunen. 

1.3 We intensiveren het toezicht en handhaving met focus op het buitengebied, huisvesting arbeidsmigranten en evenementen   

1.3.1 Een Bestuurlijk Interventieteam is in kwartaal 1 samengesteld en voert integrale controles uit.

Er wordt een Toezicht- en Handhavingsprotocol opgesteld om aan te geven wat we wel en niet doen. Daarnaast zetten we gericht handhavingscapaciteit in op basis van een data-analyse. Indien nodig zetten we onze bestuursrechtelijke instrumenten in. Als het bijvoorbeeld gaat om arbeidsmigranten, is het belangrijk om als gemeente aantrekkelijk te blijven voor arbeidsmigranten. Belangrijk zijn goede arbeidsomstandigheden en huisvesting en daarom geven wij uitvoering aan het vastgestelde Beleidsplan Huisvesting arbeidsmigranten 2021 en de Aanvullende kaders grootschaligere huisvesting arbeidsmigranten West Betuwe 2022. 

1.4 We optimaliseren het proces van de aanvraag van een evenementenvergunning. 

1.4.1. Het proces van de aanvraag van een evenementenvergunning is doorontwikkeld in kwartaal 1 van 2023 en implementeren de verbeterpunten. 

We starten een integrale projectgroep waarbij we kijken hoe we het proces van een aanvraag voor een evenementenvergunning kunnen optimaliseren. We zoeken de balans tussen enerzijds dienstverlening (administratieve lastenverlichting en ondersteuning bij de aanvraag) en anderzijds openbare orde/veiligheid en de verantwoordelijkheid die de aanvrager heeft om tijdige een ontvankelijke aanvraag in te dienen. We benutten hierbij de LEAN-methode en betrekken partners en organisatoren. Onderdeel van de implementatie betreft de invoering van e-Herkenning (DigiD) voor de aanvraag van de evenementenvergunning.  

4-jaar doel

 Onze inzet is om branden, zware ongevallen en rampen zoveel mogelijk te voorkomen en de inwoner en ondernemer zo goed mogelijk hierop voor te bereiden. Bij een calamiteit willen we zo adequaat mogelijk kunnen reageren.

Jaardoel 2023

Resultaat/KPI

Wat gaan we ervoor doen? (activiteiten)

2.1 We zetten in op het beter bewust maken van de eigen verantwoordelijkheid van inwoners, ondernemers en recreanten en de mogelijkheden om zich te beschermen tegen bedreigingen van fysieke onveiligheid in de woning en omgeving.

2.1.1 In kwartaal 2 is het Communicatieplan over risicocommunicatie in woning en omgeving en eigen verantwoordelijkheden en manieren om dit te bevorderen gereed en wordt uitgevoerd. 

We stellen een Communicatieplan op en voeren uit. 

2.1.2 We stellen in kwartaal 2 van 2023 een projectplan 'Rookmelders' op.  

We willen het aantal brandslachtoffers (doden en gewonden) verlagen door een snelle detectie van woningbrand en het bevorderen van brandveiligheidsbewustzijn (harde doelstelling). Daarnaast willen we de leefbaarheid en sociale cohesie in de kernen verbeteren door het inzetten van vrijwilligers uit de directe leefomgeving (zachte doelstelling). In het projectplan wordt beschreven hoe we de doelstellingen willen bereiken. 

Deze pagina is gebouwd op 10/20/2022 11:49:55 met de export van 10/13/2022 16:27:36