Programma's

Verkeer, vervoer en waterstaat

 

4-jaar doel

Een inwoner van West Betuwe: 
- kan zich prettig en veilig verplaatsen;
-  ervaart minder overlast van verkeer;
- kan een reis goed plannen met reistijd, route en parkeergelegenheid

Jaardoel 2023

Resultaat/KPI

Wat gaan we ervoor doen? (activiteiten)

1.1 Wij voeren het jaarprogramma mobiliteitsagenda 2023 uit

1.1.1 Het aandeel sluipverkeer op bekende sluiproutes daalt naar minder dan 15% van het totale verkeer per etmaal op deze wegen

We monitoren / meten intensiteiten op bekende sluiproutes 'We nemen kleinschalige maatregelen daar waar nodig

1.2.2 We zetten in op 3 speerpunten in 2023. 

- Aandacht voor de piekbelasting op dijken.
- Toegankelijke looproutes, zodat kwetsbare verkeersdeelnemers mobiel blijven.
- Alternatieven voor de auto met een pilot voor Hub's in de kernen (= knoop-/ overstappunt van vervoermiddelen). 

1.2 Wij werken datagedreven en het programma ‘Digitalisering Overheden’ (ook bekend als de Data top 15) is West Betuwe voor 75% op orde.  

1.2.1 We realiseren 3 data items helemaal 'compleet' (niveau 5)  

Voor de opgave ‘geplande afwijkingen’ is de data aangeleverd en verwerkt bij het juiste digitale loket. De data invoeren en bijhouden is geborgd in onze werkprocessen.

1.2.2 We zijn met alle data items tot niveau 'aan de slag' (niveau 3).

We gebruiken de beschikbare data voor kerngericht werken.
We werken samen met provincie en de regio, vanwege afstemming, voortgang en een eenduidige aanpak. 

1.3 Bij reconstructie en groot onderhoud gaan we 50% van de wegen herinrichten, in overleg met de inwoners. Daarmee kan de inrichting afwijken van de bestaande inrichting. 

1.3.1 In onze gemeente zijn van de top 10 gevaarlijke wegvakken er 3 in beheer van West Betuwe, waarvan we er 1 in 2023 verkeersveiliger maken.

Verkeersveiliger maken van dit gevaarlijke wegvak, door risicoanalyse op verkeersveiligheid, risicogestuurde en integrale aanpak. 

1.3.2 In onze gemeente zijn van de top 10 gevaarlijke kruispunten er 3 in beheer van West Betuwe, waarvan we er in 1 in 2023 verkeersveiliger maken.

Verkeersveiliger maken van dit gevaarlijke kruispunt, door risicoanalyse op verkeersveiligheid, risicogestuurde en integrale aanpak. 

1.4 Wij werken met de provincie Gelderland aan de top 5 fietsknelpunten

1.4.1 We zetten in op gezamenlijke afronding van de laatste knelpunten.

Vanwege de kostenstijging kijken we samen met de provincie hoe we deze projecten gaan realiseren. 

4-jaar doel

We richten onze beheerplannen (en begroting) kerngericht in, zorgen dat we capaciteit beschikbaar hebben voor maatwerk

Jaardoel 2023

Resultaat/KPI

Wat gaan we ervoor doen? (activiteiten)

2.1 We hebben de mogelijkheden voor het kerngericht inrichten van de beheerplannen in beeld. 

2.1.1 We hebben in 2023 in beeld welke mogelijkheden er zijn om beheerplannen kerngericht in te richten en wat hiervan de gevolgen zijn.

We vormen een integrale projectgroep en verrichten onderzoek naar het kerngericht inrichten van onze beheerplannen en begroting. We schetsen op basis hiervan een aantal scenario’s (2022 - 2023)

2.1.2 We hebben in 2023 een aantal scenario’s geschetst over hoe de kerngerichte indeling voor de gemeente West Betuwe kan worden geïmplementeerd. 

We vormen een integrale projectgroep en verrichten onderzoek naar het kerngericht inrichten van onze beheerplannen en begroting. We schetsen op basis hiervan een aantal scenario’s (2022 - 2023)

Deze pagina is gebouwd op 10/20/2022 11:49:55 met de export van 10/13/2022 16:27:36