4-jaar doel | Meer inwoners hebben een goede basis, zodat zij mee kunnen doen, zich kunnen ontwikkelen en een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan de samenleving | |
---|---|---|
Jaardoel 2023 | Resultaat/KPI | Wat gaan we ervoor doen? (activiteiten) |
1.1 We ondersteunen laaggeletterden om betere basisvaardigheden te krijgen | 1.1.1 Nulmeting van het aantal laaggeletterden dat deelneemt aan een programma van laaggeletterdheid. | We organiseren camouflagecursussen (niet alleen met taal oefenen, maar ook bijvoorbeeld het werken met de computer'), zetten taalambassadeurs in (ervaringsdeskundigen) en blijven verkennen op welke vindplekken we in contact kunnen komen met laaggeletterden. |
1.2 We stimuleren de mogelijkheden tot het volgen van volwasseneneducatie. | 1.2.1 We hebben concrete acties uitgevoerd om inwoners die daar behoefte aan hebben te stimuleren van volwasseneneducatie gebruik te maken | We gaan in beeld brengen wat de mogelijkheden voor volwasseneneducatie zijn, gaan na voor welke doelgroepen in West Betuwe dit interessant kan zijn en brengen dit onder de aandacht van deze doelgroep |
2.1 We werken volgens de doelstellingen van de onderwijsvisie | 2.1.1 We stellen de Uitvoeringsagenda 2023 vast. | Op basis van de in 2022 vastgestelde onderwijsvisie, stellen we een uitvoeringsagenda 2023 op om te komen tot concrete acties. |
4-jaar doel | Meer kinderen en jongeren kunnen zich optimaal ontwikkelen | |
---|---|---|
Jaardoel 2023 | Resultaat/KPI | Wat gaan we ervoor doen? (activiteiten) |
2.2 We optimaliseren de preventieve interventies van de leerplichttaak. | 2.2.1 We hebben eind 2023 de effecten van de preventie interventie in beeld | We intensiveren de samenwerking tussen de leerplichtambtenaren en team sociaal waardoor dreigend schoolverzuim eerder in beeld komt en hier dus ook eerder actie op gezet kan worden. |
2.3 We zorgen ervoor dat onze schoolverlaters een startkwalificatie hebben als voorbereiding op de arbeidsmarkt. | 2.3.1 Het aantal schoolverlaters met een startkwalificatie blijft minimaal gelijk aan het aantal van cursusjaar 2021/2022. | We gaan door met de werkzaamheden met de toekomstcoach. Deze taak wordt opgepakt door de jongerenwerker die samen met de jongere een toekomstplan opstelt. Daarbij stimuleren we de samenwerking tussen de organisaties die hierbij een rol hebben en zorgen we dat er contact is tussen het voortgezet onderwijs en de toekomstcoach bij dreigend uitval van de jongere. |
2.4 We bereiden onze jongste inwoners zo optimaal mogelijk voor op de start in het onderwijs | 2.4.1 90% van de peuters met een indicatie voor voorschoolse educatie bezoekt een voorschoolse voorziening | We benaderen de doelgroep regelmatig waarbij we bijvoorbeeld contact opnemen met ouders van wie een kind een indicatie heeft gekregen, maar dit kind nog niet hebben aangemeld bij een voorschoolse voorziening. |
2.5 We investeren in het terugdringen van de leer- en ontwikkelingsvertragingen, mede als gevolg van de coronapandemie. | 2.5.1 Meer groepsinzet via schoolmaatschappelijk werk in de eerste helft 2023 en evaluatie daarvan in tweede helft 2023 | in overleg en samenwerking met onze partners zetten we, via het Nationaal Programma Onderwijs, interventies in gericht op het inhalen van leer- en ontwikkelingsvertragingen tijdens en na schooltijd. Zo verhogen we de inzet van schoolmaatschappelijk werk voor groepsactiviteiten met leerlingen. |