De gemeente is er voor de inwoners en niet andersom. En daar zijn we op aanspreekbaar. Dat betekent dat onze dienstverlening dichtbij en op maat is. We laten inwoners niet langer wachten dan nodig. Daarom blijven we inzetten op verdere verbetering van onze processen (‘Lean’). Ook houden we inwoners op de hoogte van de voortgang van hun aanvraag. De dienstverlening is mensgericht. We handelen zo veel mogelijk in de geest van de wet. Creatief (door)denken, omdenken en durf vormen de basis van de werkwijze. We sturen inwoners niet van het kastje naar de muur. We krijgen juist specifieke aanspreekpunten in de organisatie. Bij hen kunnen inwoners en ondernemers terecht als zij vastlopen in gemeentelijke wet- en regelgeving. Overbodige regels schaffen we af, noodzakelijke regelgeving leggen we uit. Daarvoor vergroten we de slagkracht van onze communicatie: in begrijpelijke taal, via verschillende media en proactief. Inwoners mogen niet verrast worden over, bijvoorbeeld, wegwerkzaamheden in hun omgeving. Daarbij houden we oog voor mensen die digitaal minder vaardig zijn. West Betuwe wil graag samen met de samenleving haar ambities waarmaken. Dat vraagt om een betrokken manier van besturen, in verbinding met de samenleving. Raad, college en organisatie zijn zichtbaar en benaderbaar voor en in de kernen. Ze zijn op de hoogte van wat er speelt. We voeren het vastgestelde participatiebeleid uit en geven daarmee veel ruimte voor inspraak en initiatief van inwoners.
Dit moet hand in hand gaan met een daadkrachtige wijze van besturen. We voeren de vastgestelde beleids- en beheerplannen uit, versnellen uitvoering waar mogelijk en ontwikkelen de plannen door met een kerngerichte insteek. Het bestuur weet welke vraagstukken het niveau van een kern overstijgen. Die vragen om een lokale of regionale afweging. Onze gemeente kenmerkt zich door 26 kernen met een eigen identiteit en karakter. Deze moeten behouden blijven. We houden dan ook oog voor de eigenheid van onze kernen en leveren maatwerk per kern. De basis voor dit maatwerk ligt in de 26 opgestelde kernagenda’s van onze inwoners. We gaan met onze inwoners aan de slag om de kernagenda’s uit te voeren. Hiervoor maken we de benodigde middelen vrij. Daarnaast wordt kerngericht werken ook echt onze manier van werken.