Programma's

Bestuur en ondersteuning

 

4-jaar doel

De leefbaarheid in de kernen wordt door concrete maatregelen samen met de inwoners verbeterd

Jaardoel 2023

Resultaat/KPI

Wat gaan we ervoor doen? (activiteiten)

1.1. Het programma kerngericht werken wordt doorontwikkeld en geborgd in de organisatie.

1.1.1. We leveren een herijkt programmaplan kerngericht werken op half 2023.

We herijken de doelen van het programma kerngericht werken en bedenken samen met interne en externe stakeholders welke acties we moeten ondernemen en wat hiervoor nodig is. Deze activiteiten leidt tot een programmaplan kerngericht - werken voor 2023 - 2026. 

1.1.2 We leveren een doorontwikkeld kernagendaproces op in 2023 en implementeren de verbeterpunten.

We starten een integrale projectgroep waarbij we kijken hoe we het kernagendaproces kunnen optimaliseren. We benutten hierbij de LEAN methode en betrekken ook de kernagendagroepen. Daarnaast kijken we ook hoe we de inhoudelijke toepassing van de kernagenda's kunnen vergroten. 

1.2. We ondersteunen kernagendagroepen met het verbreden en versterken van hun netwerken.

1.2.1 Ten minste 8 kernagendagroepen hebben hun netwerk vergroot en verstevigd. 

We starten een project waarbij we onderzoeken welke ondersteuningsbehoefte kernagendagroepen hebben bij het verbreden en versterken van hun netwerk en bereik in de kern. Op basis van dit onderzoek wordt een voorstel gedaan en passende ondersteuning geboden.

1.2.2 Er worden twee activiteiten georganiseerd waarbij kernagendagroepen kunnen uitwisselen.

Kernagendagroepen hebben aangegeven meer met elkaar uit te willen wisselen. We organiseren daarom samen met hen ten minste twee activiteiten waarbij ze in gesprek kunnen gaan over thema's van hun keuze. 

1.3 We ondersteunen inwonersinitiatieven maximaal. Inwoners weten hoe de gemeente en andere partijen hen kunnen ondersteunen bij hun initiatief.

1.3.1 We hebben duidelijk in beeld gebracht welke ondersteuningsmogelijkheden er beschikbaar zijn voor inwonersinitiatieven zowel binnen als buiten onze organisatie. 

We brengen in kaart welke ondersteuning wij als gemeente inwonersinitiatieven kunnen bieden (inclusief advies), onze uitvoerende organisaties en externe partijen kunnen bieden. Deze informatie bieden we op een toegankelijke manier aan. 

1.3.3 We faciliteren de kernen middels een de ontwikkeling van een digitaal platform. We maken een plan van aanpak voor de ontwikkeling en implementatie van het
digitaal platform samen met de kernen. In twee kernen starten we met een pilot.

We doorlopen de voorbereidings- en aanbestedingsfase waarin we de kaders voor het digitaal platform - samen met de kernen - hebben opgesteld. Daarna start het ontwikkelproces van het digitaal platform die we in fasen opdelen. Elke fase brengt het kerngericht communiceren naar een volgend niveau. In 2023 focussen we op het realiseren van digitale platforms voor 2 pilotkernen conform het Programma van Eisen. 

1.4 Inwoners dragen actiever bij aan de leefbaarheid in hun kern en denken meer mee. 

1.4.1. Inwoners realiseren meer initiatieven. We peilen via de uitvoeringsmonitor van de kernagenda's het aantal initiatieven waarbij inwoners in de lead zijn. We starten met een nulmeting.

We activeren (meer) inwoners door hen te inspireren middels goede voorbeelden en het te verbinden met actieve inwonersnetwerken. 

1.4.2. We hebben de dilemma's en knelpunten rondom participatie en kerngericht werken in beeld gebracht en bepaald hoe we als organisatie hiermee omgaan. 

Half 2023 hebben we de vijf participatiepilots doorlopen en geëvalueerd. Op basis van die evaluatie en interne gesprekken verzamelen we de belangrijkste aandachtspunten. We onderzoeken hoe deze ontstaan, wat we eraan kunnen doen en op basis van welke (aanvullende) uitgangspunten. 

4-jaar doel

Onze dienstverlening verbetert door het dichtbij en op maat aanbieden van keuzemogelijkheden voor inwoners

Jaardoel 2023

Resultaat/KPI

Wat gaan we ervoor doen? (activiteiten)

2.1. Zichtbare verbetering op toegankelijkheid, effectiviteit en efficiency op inwonercontact

2.1.1. Oplevering en ingebruikname nieuwe (t)Huisvesting zomer 2023 met een nieuwskamer

Project (t)Huisvesting, balie en ontvangst en de inrichting van een nieuwskamer

2.1.2. Verbetering op bereikbaarheid, informatieverstrekking en afhandeling van dienstverleningsprocessen

LEAN procesverbetering van dienstverleningsprocessen, servicebeloften en meten van de bereikbaarheid en klanttevredenheid  

2.2. Inzet op digitalisering van de dienstverlening

2.2.1 Mogelijk maken van zelfservices door digitale toepassingen voor inwoners en ondernemers

Inzet op digitaliseringsproject met BWB op gebied van zelfservice met duidelijke formulieren en de berichtenbox

2.2.2 Verbetering van ICT voorzieningen voor  vastleggen van gegevens 

Digitaliseringsprojecten met BWB en verbetering van het gebruik van deze ICT voorzieningen voor en door medewerkers (zaakgericht werken), zoals verbetering van post en mail proces en registraties.

Deze pagina is gebouwd op 10/20/2022 11:49:55 met de export van 10/13/2022 16:27:36